Rue de Belleville once again


Resan gick jättebra och igår vid två-tiden var jag tillbaka på Rue de Bellville i Paris och äntligen i Rickards armar igen. Så fort vi kom innaför dörren kastades vi rakt in i en historielektion om Frankrike. Strax därefter tog vi metron in till de centralare delarna av Paris för att få skåda det vi just pratat om i verkligheten. Vi började med monumentet i Bastille just där franska revolutionen bröt ut. Sedan guidades vi vidare genom välskötta parker, sick-sackade mellan gamla kullerstensgator med små dyra franska mode- och smyckesbutiker. Vi fick se det fina judiska kvarteret och upptäcka små palats både här och var mitt i staden, alla med fantastiska gröna innerträdgårdar.

På kvällen bjöd Ebby på afrikanskt och alla var väldigt belåtna trots att hela våran lilla upptäcksfärd spenderats under varierande mängder regn. Efter lite te gick flickorna till sitt och pojkarna till sitt, medan Rickard och jag stannade kvar i "vår" fina lägenhet och spelade Mahjong, drack mer te och tyckte det bara var väldigt flott att vara tillsammans igen.

Idag tog vi sovmorgon allihopa och åt frukkost vid tolvtiden. Innan dess tog Rickard och jag en kortkort promenad uppför gatan. Himlen var knallblå och det var definitivt mer än fem plusgrader! Rena värmeböljan! Så det var lycka. Tyvärr dämpades glädjen lite av att jag blivit kanonförkyld. Otroligt typiskt. Så ikväll när resten av gänget är iväg på mässa i Notre-Dame-katedralen så sitter jag ensam kvar. Men, även om jag inte kan andas ett dugg genom näsan just nu så planerar jag att vara frisk tills imorgon, för då är vi lediga och jag vill väldigt gärna upptäcka Paris med min man, strosa hand i hand med varsinn baguette i högsta hugg och hinna med en lång sittning på Starbucks. Det låter som en bra plan!

Kommentarer
Postat av: Joy

Oh Matilda! I'm so jealous of your adventure in Paris! Good luck with your ministry there...can't wait to hear how it goes. Part of my heart is still in Europe. Will you go to Sweden after Paris? Blessings on you. Oh, and I expect to see some AMAZING photos from such amazing places!

2010-01-18 @ 08:24:52
URL: http://www.netanya.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0