Bryllup!


Nu för tiden är det tätt mellan bröllopen. Idag skedde det på norskt vis när Natalie fick sin Sigmund. Herr och fru Brocks. Natalie var en utav DTS-tjejerna i höstas och idag fick vi äran att vara med på deras stora dag! De var underbart fina och det var jättekul att se bröllop i ett annat land, även om Norge kanske inte är så olikt från Sverige.. En skillnad är i alla fall att brudparet sitter ner under vigseln - först på varsin sida, och efter själva vigselakten sitter de tillsammans. Inga skakiga ben där inte. Man har även förlovare, en slags motsvarighet till best man och tärna. Dessa sitter brevid bruden/brudgummen på varsinn stol innan vigselakten, som stöd gissar jag. De är dessutom förpliktade att hålla tal under middagen. Sen är ävenfesten lite annorlunda. Man börjar med middag för de närmaste släktingarna och vännerna, och sedan framåt kvällen öppnas det upp för flera till kaffet och tårtan. Några väljer att ha öppet hus och några skickar ut speciella inbjudningar bara till kaffet. Det var lite kuriosa, några detaljer och en grov generalisering av norrmännen efter mina enorma erfarenheter, så bli inte besvikna om ni kommer på ett norskt bröllop och det ser annorlunda ut!

Rickard och jag tog del i serveringsteamet så vi fick faktiskt med oss hela bröllopet, eftersom vi även blev bjudna till kaffet! Eller ja, hela kan jag väl inte säga. Festligheterna håller fortfarande på här nere, men eftersom jag fortsatt inte är helt frisk har jag dragit mig tillbaka. Fantastiskt har det i alla fall varit och man blir bara mer och mer entusiastisk över att det snart är våran tur. Något som vi stadigt påpekar för varandra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0