Sjuttonde Maj


Nu är vi tillbaka på Grimerud. Lagom till årets stora (dubbla) folkfest! Norska nationaldagen firas med pompa och ståt. Vi hade bufféfrukost tillsammans med hela basen och åkte därefter in till Hamar för att se på skolparaden. Förutom denna glädje så vann ju även Norge och Alexander Rybak Eurovision Song Contest igår, så även det gav ju anledning till att fira. Fairytale har spelats flitigt hela dagen.. På eftermiddagen var det dags för grillfest och det var stekar, hamburgare och korv om vartannat!

Hela stortorget i Hamar var fullt på både längden och bredden. Alla ville få en glimt av paraden, köpa glass eller korv och stå i hutlöst lång kö för att få en del av festiviteterna.

Paraden. Så här fint klädda var i stort sett alla norska jenter. Dräkterna kallas för Buna och bärs av gammal som ung, och liknar väl egentligen ganska mycket våra svenska folkdräkter. Hur tjusiga som helst var de. Jag blev lite sugen på att införskaffa mig en egen och frågade lite blåögt vad det skulle kosta. 30 000 norska rikstaler var svaret och jag la min idé vänligt men bestämt tillbaka på hyllan.. Fina är de i alla fall.

Mest entusiastiska var väl nästan vi utlänningar. Här är Finland, Danmark, Kina och Sverige representerat. Nästa år far vi nog till Oslo och då blir det ännu mer ståhej..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0