Tjuvlyssnat

Det finns en helt fantastisk hemsida som heter tjuvlyssnat.se, som nu även släppt tre böcker och ger ut en tidning. Conceptet är ruskigt enkelt, folk som hör konstigheter på stan skickar in sina tjuvlyssningar och vips så har de en fantastisk samling. Här är ett axplock om rara barn:

Buss, Göteborg

En äldre dam sitter med sitt barnbarn; en pojke ~5, på bussen. Damen tar upp en påse med en slags bakelse ur sin väska.
Damen (vänligt): Smaka här, så ska du se vad gott mormor har bakat!
Pojken tar sig genast en bit och börjar äta.
Damen (efter att pojken ätit upp): Nå? Den var väl god?
Pojken (smackar lite med munnen och grimaserar): Ptja du… Jag vill nog inte ha receptet på den här…

Landvetters flygplats

En pojke ~7 köar med sin familj för att stiga på planet till Kreta.
Pojken (förväntansfullt): Om vi landar fel får vi åka rutschkana!

Roslagsbanan, Täby

Ett fyllo går på tåget och börjar prata med en flicka ~5 som sitter med sin mamma. Fyllot mumlar något och konverserar på sitt vis.
Flickan (spänner ögonen i honom och säger argt): Hörrudu, prata ordentligt! Man hör ju inte vad du säger.

Buss 840 mot Nacka Strand

En klass med barn ~7 stiger på bussen. Tre pojkar och en manlig lärare sätter sig i mitten och börjar prata om flickor.
Läraren: Har ni någon flickvän då?
Pojke 1: Ja, jag har två stycken!
Pojke 2: Och jag har tre stycken!
Pojke 3: Jag hade fyra förut, men alla dumpade mig…
Läraren: Jag kan förstå varför de gjorde det.

Tunnelbanan, Stockholm

En trött mamma sitter med sin dotter ~6.
Dottern: Gissa vilket djur jag tänker på?
Mamman (trött): Lejon?
Dottern: Nej.
Mamman: Gris?
Dottern: Nej.
Mamman: Elefant?
Dottern: Nej. Det är ett djur som finns i Sverige.
Mamman: Björn?
Dottern: Nej.
Mamman: Älg?
Dottern: Nej. Det gillar när det är varmt.
Mamman: Orm?
Dottern (nu också trött): Det var kvalster.

Domkyrkan i Lund

Under gudstjänsten pratar prästen om hur Jesus uppstod ur graven. En liten pojke ~6 skriker förfärat ut.
Pojken: Så Jesus är en Zombie?!

Söndagsskola, Skövde

Två bröder ~8 och ~5 diskuterar dagens söndagsskoletext längst bak i salen.
Femåringen: Fanns Jesus när det fanns dinosaurier på jorden?
Åttaåringen: Klart han fanns, Jesus har alltid funnits, precis som Gud!
Femåringen: Men var Jesus här på jorden då, eller i himlen?
Åttaåringen: Meh… Han kom ju till jorden långt senare! Det där med dinosaurierna var innan Jesus flyttade hemifrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0