Norsk ordlista för svenskar

Om någon utav er får för er att komma på besök eller bara är allmänt nyfikna kan det ju vara bra att lära sig några norska ord/uttryck! Så här kommer några av de enklaste och mest användbara för oss svenskar;

Akkurat
- Precis                          
Brus - Läsk
Eg er glad i deg! - Jag älskar dig (till en vän)!    
Gutt - Pojke                                   
Huske
- Minnas/komma ihåg
Is - Glass                                        
Jente
- Flicka
Koselig - Trevlig/mysig               
Klem
- Kram

Rar - Konstig                                 
Rolig
- Lugn
Rundkjøring - Rondell                
Spise
- Äta
Spørsmål - Fråga                        
Trenger
- Behöver

Tøs - Prostituerad  (jag fick veta detta den hårda vägen, använd inte!)

Gulebøj betyder för övrigt inte banan, bara så att ni vet! Och Tallefjant är minsann inte ekorre heller.. Och många av de knasiga ord vi tror att norrmännen använder tror de att det är vi som använder. Precis som Norge/Sverige-historierna, så kan det vara!

Tillägg kommer med så småningom och har ni något ord eller en fras ni klurar över är det bara att skicka en liten kommentar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja men de va ju en bra lista måste jag säga. Väl talat...



Jag får ge dig några tipps inför lista nr två kanske?

2009-05-10 @ 18:15:09
Postat av: Fröken Fru

Åh tack så mycket! Tar gärna emot tips och idéer! Två räcker ju i regel längre än en!

2009-05-10 @ 22:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0